قالب وبلاگ

RFID انقلابی که فناوری اطلاعات را در خواهد نوردید.
نوشته شده توسط : سایت رسمی حسابداری و حسابرسی
مزاياي استفاده از فن آوري RFID
مزايا استفاده از اين تكنولوژي به شرح ذيل ميباشد:
1.كاهش هزينه ها (كاهش فعاليت هاي دستي و افزايش سرعت)
2.اتوماسيون (بدون توقف)
3.كاهش خطا
4.كنترل فرايندهاي غير قابل رويت
5.امكان به روز رساني بر چسب ها بدون دخالت دست
6.امنيت
7.يكپارچگي

كاربري در RFID
- مديريت بار مسافران :
شناسايي و كنترل بار و اثاثيه مسافران با استفاده از فركانسهاي راديويي RFID در دسامبر سال 2004 همايشي با شركت اعضاء ياتا و با هدف زمينه سازي كاربردي IT در شركتهاي هواپيمايي در خاور ميانه برگزار گرديد كه البته عمده توجه خود را بر تسهيل امور صنعت هواپيمايي معطوف نمود. پروژه سوم تائيد شده در اين مجمع با عنوان شناسايي و كنترل بار و اثاثيه مسافران با استفاده از فركانسهاي راديويي RFID به اعضاء معرفي گرديد. پروژه سوم، شناسايي و كنترل بار و اثاثيه مسافران با استفاده از مهمترين بخشهاي بررسي شده درباره اين پروژه در ذيل ارائه شده است:
هدف از بكارگيري فركانسهاي راديويي جهت شناسايي و كنترل بار و اثاثيه مسافران، ترويج و توسعه فناوري RFID به منظور بهبود مديريت و سازماندهي فرآيندهاي مختلف اداره بار نظير جداسازي، دسته بندي و حمل و نقل اثاثيه مسافران و جلوگيري از خسارات احتمالي يا مفقود شدن اين محموله ها مي باشد. در عين حال بكارگيري سيستم RFID موجب كاهش هزينه هاي شركتهاي هواپيمايي و ارتقاء سطح خدمات ارائه شده به مشتريان ميگردد.

- كنترل ورود و خروج وسايط نقليه
يكي ديگر از كاربردهاي بسيار شايع استفاده از فن آوري RFID كنترل ورود و خروج وسايط نقليه در محلهايي است كه امنيت ورود و خروج ماشينها بسيار مهم و ضروري بنظر ميرسد. اين سيستم با چسباندن يك Tag برروي وسيله نقليه و قراردادن كليه اطلاعات مربوط به اين وسيله در حافظه آن امكان پذير ميشود.قبل از رسيدن وسيله نقليه به درب ورودي يا خروجي ؛ ماشين از محلي كه در آن يك آنتن جهت دريافت اطلاعات Tag چسبيده شده بر روي وسيله نقليه وجود دارد؛ عبور ميكند. دستگاه Reader اطلاعات موجود بر روي Tag را از آنتن بازخواني ميكند و در صورتي كه اطلاعات موجود بر روي Tag نشانگر مجوز ورود يا خروج باشد، گيت ورودي يا خروجي باز ميشود. در صورتي كه هيچ گونه برچسبي بر روي ماشين وجود نداشته باشد و يا در صورتيكه اطلاعات موجود بر روي Tag نشانگر مجوز عدم خروج يا ورود باشد، افراد امنيتي مستقر در محل درب ورودي يا خروجي گيت جهت بارزسي وسيله نقليه اقدام ميكند.

- مديريت كتابخانه ها و كتاب ها
ازجمله كاربردهاي جالب فن آوري RFID كاربرد وسيع آن در كتابخانه هاي بزرگ ميباشد. با چسباندن يك Tag (كه كليه مشخصات كتاب در آن ذخيره سازي شده است) بر روي كتاب و قراردادن يكسري از آنتن ها و Reader ها در محل كتابخانه ميتوان از مزاياي ذيل بهره جست:
الف- جلوگيري از سرقت کتاب هاي موجود
ب- اجراي سيستم خودكار بازگشت و حتي خروج كتابها از كتابخانه
ج- پيگيري و كنترل چيدمان صحيح كتابها در قفسه هاي مربوط به خودشان

- كاربرد فن آوري RFID در مباحث پزشكي
فن آوري RFID در مباحث پزشكي كاربردهاي بسيار گسترده اي دارد. اين فن آوري بسيار جالب از هنگام ورود بيمار توسط يك دستبند كه كليه اطلاعات بيمار در آن قرار ميگيرد در يك بيمارستان مجهز آغاز ميشود. ثبت و يا ذخيره سازي اطلاعات بيمار از قبيل نام و آدرس، تاريخ پذيرش و بستري و نيز نوع بيماري ،پزشك معالج ،نوع عمل جراحي و …. در پايين آوردن اشتباهات و خسارات جبران ناپذير در بيمارستان نقش حياتي دارد. همچنين فرارو يادزديده شدن بيمار از بيمارستان با همين فن آوري تقريباً غير ممكن بنظر مي رسيد. جلوگيري ازجابجا شدن اطفالي كه تازه بدنيا آمده اند از جمله كابردهاي بسيار حساس اين فن آوري ميباشد. همچنين در محل هاي نگهداري دارو، با چسباندن برچسب داروها ميتوان از ميزان مصرف، تاريخ مصرف داروها به راحتي باخبر شد.





:: موضوعات مرتبط: , ,
:: بازدید از این مطلب : 1432
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 خرداد 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: